Verandering is eng. Hoe maak je de overstap naar een nieuwe IT-omgeving behapbaar?

Datum 12-01-2022

De overstap naar een nieuwe IT-omgeving kan als een groot project voelen. Tóch valt dit mee, als je het opdeelt in stukjes én met de goede partner werkt. Meer in ons blog.

De focus op digitale totaalervaringen neemt, sinds 2021 en in de jaren daarvoor, steeds verder toe. Ook in 2022 staan deze ontwikkelingen zeker niet stil. Het gaat dan om de ervaringen van zowel eigen medewerkers als klanten rondom het gebruik van digitale IT en diensten. Die diensten kunnen betrekking hebben op diverse bedrijfsonderdelen. Denk aan de inzet van virtual reality voor trainingsdoeleinden, AI tijdens productieprocessen of een virtuele chatbot die klanten ondersteunt bij online dienstverlening.

Digitale totaalervaringen belangrijk in 2022

Ook de mogelijkheid om eenvoudig online een serviceafspraak te maken is een goed voorbeeld van een digitale totaalervaring; de klant kan dat zelf in een paar klikken regelen, en de servicemedewerker van de organisatie is meteen op de hoogte van het verzoek en kan deze direct inplannen. Makkelijk én efficiënt. Bovendien past het helemaal in het centraal stellen van de klant, maar dan écht, omdat tegemoet wordt gekomen aan de behoefte van deze consument. Niet voor niets wordt telefonie een steeds minder populair klantcontactkanaal. Het verliest terrein aan de digitale kanalen, zoals chatbots en het in zelf online in kunnen plannen van afspraken. Want dáár is het gros van de klanten pas echt mee geholpen. Digitale totaalervaring bieden gebruiksgemak voor zowel medewerker als klant, waardoor processen nog efficiënter en klantgerichter verlopen en vormde daarmee een van de belangrijkste ICT trends in 2021.

'We werken al sinds 1998 samen met ROOT: we waren nog een start-up toen.' Marcel Verbiesen, eigenaar van Maximedia, een software ontwikkelingsbureau

Een Porsche of een Volkswagen?

Maar hoe verander je nu die IT-omgeving zonder dat je hele bedrijfsvoering op zijn kop staat? En hoe optimaliseer je je bedrijfsprocessen zodat je infra, werkplekken en beheer aan de laatste normen voldoen? Dat begint natuurlijk met het inschakelen van de juiste partner die in staat is om op strategisch niveau mee te kunnen denken. Vervolgens is het wenselijk om de juiste balans tussen oplossing en budget te vinden. Want daar is in het mkb nog niet altijd voldoende aandacht voor, terwijl dit juist zo belangrijk is. Zie het zo: je kunt in een Porsche rijden terwijl een mooie Volkswagen, mede kijkend naar de kosten en naar je behoefte, ook meer dan prima functioneert. Het werkt ook precies zo in de wereld van ICT, want een zo compleet mogelijke oplossing is tegelijkertijd ook meestal een relatief dure oplossing. Niet erg, mits je dit nodig hebt. Het gaat erom dat je de juiste assets beschermt. En daar kan ROOT je prima bij helpen.

Wil je er meer over weten of even overleggen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.

We wensen je een mooi, slim en uitgekiend IT-jaar toe!

Neem contact op