Je telefooncentrale in je achterzak, de nieuwe realiteit

Datum 29-09-2022

De moderne telefonie biedt jou enorm veel flexibiliteit en vrijheid. De bediening van je telefooncentrale gewoon in je achterzak! Lees er meer over in dit blog.

Telefonie heeft de afgelopen 20 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Je kent het misschien nog wel, telefonie over twee draadjes die uitkwamen op een enorme centrale en waarna met schakelaars verbindingen tussen toestellen werden gemaakt.

Als je stilstaat bij hoe de huidige telefonie verloopt, dan is dat heel anders. Telefonie anno nu gaat over een IP-netwerk. En aangezien IP-netwerken, waaronder ook het internet, tegenwoordig ‘overal’ beschikbaar zijn, kun je vanuit iedere willekeurige plek gebruik maken van je telefonie omgeving. Dat geeft je een enorme flexibiliteit. Bovendien is IT-technologie aan de telefonie toegevoegd waarmee het sturen van functionaliteit veel eenvoudiger gaat.

Klassieke telefonie versus moderne telefonie

Toch nog even terug naar de kabeltjes. De klassieke telefonie van de vorige eeuw maakte gebruik van twee draadjes. Die twee draadjes werden volledig voor telefonie gebruikt. Dat zorgde ervoor dat er altijd voldoende capaciteit was voor de telefonieverbinding.

In de huidige tijd maak je gebruik van een IP-netwerk voor het transport van de telefonie.

Maar deze netwerkverbinding wordt niet meer alleen voor telefonie gebruikt. Vaak zijn er allerlei andere communicatiestromen die over dezelfde verbinding gaan. Denk hierbij aan toegang tot Cloudapplicaties, streamingverkeer als Netflix maar ook gaming en downloads.

Vooral bij ‘downloads’ zie je vaak gebeuren dat de gehele beschikbare capaciteit wordt gebruikt. En op zo’n moment kan je telefonieverkeer wel eens in het gedrang komen met als gevolg een slechte kwaliteit van je gesprekken.

Het is dus belangrijk om goed na te denken over hoe je je telefonieverkeer over IP-netwerken transporteert.

Veel VoIP providers bieden hun dienst aan over het internet. Dan is het des te meer van belang om na te denken over de kwaliteit van de verbinding en de kwaliteit die je eist van de telefonie-oplossing.

Stel jezelf dan ook de vraag of het bellen over het internet bij de kwaliteitseisen, die jouw organisatie aan telefonie stelt, past.

Flexibiliteit moderne telefonie

Als je bovenstaande netwerkuitdagingen op een goede manier oplost, dan biedt de moderne telefonie jou enorm veel flexibiliteit. Uiteraard draait jouw moderne telefooncentrale in de Cloud.

Vroeger had je een expert nodig voor de interface van de telefooncentrale. Tegenwoordig kun je gewoon aan de slag met een drag & drop interface waarmee je het totale belplan van je organisatie bestuurt. Met een beetje oefening kan iedereen de telefooncentrale programmeren.

Telefooncentrale in je achterzak

Een bijkomend voordeel is dat mobiele telefoons deel uit kunnen maken van je telefooncentrale. Dit betekent dat je met je mobiele telefoon je collega’s op kantoor (intern) kunt bellen en dat je gesprekken kunt doorverbinden. Maar je kunt ook deel uitmaken van groepen of wachtrijen zonder dat het uitmaakt waar je je bevindt.

Kortom het besturen van je telefonie-omgeving kun je simpelweg met een webbrowser doen of vanaf je mobiel met een app van de leverancier. Je bepaalt zelf van welke wachtrij je wel of geen lid bent, en ook met welk nummer je uitbelt. Ook kun je vanuit de app enkele schakelaars omzetten die de call-flow wijzigen.

Ben je klaar met het doorvoeren van je wijzigingen dan stop je de bediening van je telefooncentrale gewoon weer in je achterzak!

ROOT helpt je graag bij het realiseren van je telefonie flexibiliteit waarbij de kwaliteit niet uit het oog wordt verloren. Wil je er meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op