Het internet is niet meer weg te denken uit de samenleving en iedereen is continu online. Dit heeft als gevolg dat jouw klanten zullen verwachten dat jouw organisatie altijd online beschikbaar zal zijn. Met een High Availability (HA) oplossing voor je applicatie kun je ervoor zorgen dat je altijd, ook bij een storing, online beschikbaar zal zijn. Een HA oplossing is misschien zelfs wel cruciaal als het gaat om bedrijfskritische applicaties, omdat uitval van deze applicaties grote gevolgen kunnen hebben. Maar hoe realiseer je een HA oplossing voor jouw applicatie, waar moet je op letten en wat zijn de afwegingen die je dient te maken?
De eerste stap naar de realisatie van een HA oplossing voor je applicatie is de toepassing van fout-tolerantie. Door je applicatie te laten draaien in een virtualisatieplatform dat gebouwd is op fout-tolerante servers, blijft de applicatie altijd werken, ook wanneer delen van het systeem defect raken.
Het hebben van een hostingplatform gebouwd op fout-tolerante servers is een goede eerste stap, maar het biedt nog geen hoge beschikbaarheid van uw applicatie. Voor HA van jouw applicatie is het belangrijk dat wanneer er een incident plaatsvindt, de applicatie overgenomen wordt door andere aanwezige servers. Om dit te verwezenlijken is het belangrijk dat, naast fout-tolerantie, andere aspecten zoals redundante firewalls, storage- en database clusters worden geïmplementeerd.
Voor een HA oplossing voor jouw applicatie is het dus van belang dat er meerdere servers zijn gekoppeld waarop de applicatie kan draaien als er een incident plaatsvindt. Daarnaast is het belangrijk dat de component die niet meer (goed) reageert, geïsoleerd wordt en niet meer meedoet in de HA-pool.
Er zijn tegenwoordig vele oplossingen die ervoor zorgen dat HA behaald wordt. Een paar van de meest voorkomende oplossingen zijn: load balancers en database failover.
Het is belangrijk om te realiseren dat een HA oplossing voor jouw applicatie niet vanzelfsprekend is. Naast de techniek zijn er ook vele andere aspecten die invloed hebben op de keuze voor een HA oplossing voor jouw applicatie. Het is belangrijk dat je jezelf in ieder geval de volgende vragen stelt:
Niet al deze vragen zijn even gemakkelijk te beantwoorden. Zo is het belangrijk om bij de kosten ten gevolge van een incident ook imagoschade, claims van klanten of zelfs verlies van klanten te rekenen. Dit is helaas niet altijd makkelijk uit te drukken in een geldbedrag. Een goed begin is het in kaart brengen van de verwachtingen van je klanten. Zo kun je kiezen voor een oplossing die zorgt dat je aan die verwachtingen zult voldoen.
Wil je hulp bij het kiezen naar een oplossing die het beste bij jouw organisatie past? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden!
Neem contact op