Wat gebeurt er als jouw bedrijfswebsite vier uur lang offline is? Is dat een groot probleem, bijvoorbeeld omdat je een e-commerce ondernemer bent die daardoor tientallen bestellingen mist? Krijg je honderden telefoontjes van ontevreden klanten? Mis je tienduizenden euro’s omzet? Of is je website niet meer dan een visitekaartje en zijn de dagelijkse bezoekers op één hand te tellen? Beiden is goed, beiden vragen om een andere hosting met bijpassend procesbeheer. Het gaat erom dat je je bewust bent van hetgeen je nodig hebt op dit gebied. En dat is voor elke zzp’er, mkb-ondernemer of multinational anders, afhankelijk van het aanbod en de branche waarin men actief is.
Kies het juiste merk vanuit je budget en behoefte
Wat wij zien in de praktijk is dat er soms Rolls-Royces worden ingekocht, terwijl een nette Volkswagen ook voldoende is voor de behoefte van die betreffende klant. Er worden in de markt behoorlijk wat one-size-fits-all-oplossingen aangeboden waar nogal eens de hoofdprijs voor betaald wordt, terwijl dit eigenlijk helemaal niet in verhouding staat tot hetgeen geleverd wordt en nodig is.
Moraal van het verhaal
Moraal van het verhaal: kijk heel goed naar wat je nodig hebt, en dus ook naar wat niet. Besteed je budget aan de juiste zaken, zodat je niet betaalt voor wat bedrijfsmatig niet nodig is. Weet tegelijkertijd ook welke bedrijfsrisico’s je accepteert door kritisch op de kosten te zijn. Laat je niet bedotten door allerlei ingewikkeld klinkende ICT-termen of angstscenario’s rondom zaken die je niet nodig hebt. Een goede partner is in staat om je in gewone mensentaal uit te leggen hoe jouw infrastructuur in elkaar zit en welke onderdelen je nodig hebt om dit goed te laten draaien. Dan weet je zeker dat je euro’s op de juiste zaken ingezet worden.
Over carnaval en feestartikelen
Onlangs hadden we bijvoorbeeld een mooi gesprek met een ondernemer die een online feestartikelenwinkel runt. Zo door het jaar heen heeft hij nauwelijks bezoekers op zijn website, maar zo’n week of drie voor carnaval loopt het daar altijd storm. Wanneer precies in die periode zijn website offline zou zijn, door een storing of wat dan ook, dan kost hem dat misschien wel 80% van zijn jaaromzet. Met zo’n ondernemer ga je in gesprek over het belang van altijd up and running zijn online. Je kunt je voorstellen dat dit één van de speerpunten is in zijn hostingtraject.
Door op die manier naar je behoeften te kijken, kun je kosten en baten tegen elkaar afwegen en bepalen of je een Rolls-Royce of een Volkswagen nodig hebt. Of misschien wel een tweedehands Opel die je van A naar B brengt. Verder praten? Neem contact met ons op.
Vond je deze blog interessant? Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief, en blijf regelmatig op de hoogte van onze blogs!
Neem contact op