Het allerbelangrijkste is deze vraag: waaróm maak je back-ups? En hoe kijk je aan tegen disaster recovery?
Het allerbelangrijkste is deze vraag: waaróm maak je back-ups? Vroeger was dit voor disaster recovery. Maar inmiddels is IT zo belangrijk geworden dat disaster recovery vaak op een andere manier wordt opgelost. Als er wat gebeurt, draait alles gewoon door, bijvoorbeeld omdat er met 2 datacenters gewerkt wordt.
De reden van je back-up is de behoefte aan historie. Als je een redundante omgeving hebt en iemand gooit iets weg, dan is het dáár ook weg. Daar moet je over nadenken: hoeveel historie wil je? En, mocht je denken dat een back-up gelijk staat aan disaster recovery, dan is het goed om te beseffen dat de back-up niet per se disaster recovery is. Het is veel meer een historie-tool. Er zijn bedrijven die zeggen dat ze genoeg hebben aan de laatste 30 dagen. Dat kan. Maar stel je deze situatie voor: een hacker installeert wat ransomware. En hij ontdekt dat de back-up niet out of band is, dus benaderbaar voor de hacker. Dan is het eenvoudig om álles te hacken. Het resultaat? Je moet betalen. Het gaat er dus om dat de back-up niet benaderbaar mag zijn vanuit het eigen netwerk.
Denk goed na over je retentie, over je bewaartermijnen. En ook regels waar je aan moet voldoen: de bewaartermijn van boekhouding voor de Belastingdienst gaat over járen, en als je laatste back-up van 3 weken terug is, terwijl je daardoor een flink aantal facturabele uren mist, dan is dat een probleem. Niet zozeer qua regelgeving, maar wel qua winstgevendheid.
Back-ups zijn idealiter ook buiten het pand. Als je deze op dezelfde plek bewaart als je data, dan is het weg bij brand. Er zijn zelfs gespecialiseerde partijen die dit voor je kunnen doen. Dat zijn bedrijven die de tapes van die week ophalen en opbergen, waarna je er altijd naartoe kan. Kortom, het is nodig om er goed over na te denken. En voelt je kantoor veilig? Weet dan dat het minder is beveiligd dan een datacenter. Of dan een kluis in een bank, maar daar kan je in het weekend weer niet bij….
Neem contact op