‘Achteraf hadden we ons beheer veel eerder uit moeten besteden’, Bob Groenewoud, eigenaar van Bitwise

Datum 27-07-2022

Over de zoektocht van Bitwise naar een professionele partner.

‘Het systeembeheer hebben we tot nu toe altijd zelf gedaan, maar we merkten dat het steeds ingewikkelder werd. Dat betekende eveneens dat het voor onze technische mensen een steeds grotere belasting werd om uit te voeren. Daarnaast zijn de collega’s die hier werken vooral actief als programmeur en niet direct geïnteresseerd in beheer. In de praktijk kwam het erop neer dat ik zelf verantwoordelijk werd, samen met een programmeur die het uitvoerende werk deed.’

Aan het woord is Bob Groenewoud, eigenaar van Bitwise, een full service internetbureau dat slimme en doelgerichte web-based toepassingen ontwikkelt voor hun klanten. De applicaties, koppelingen, modules en in eigen huis geprogrammeerde functionaliteiten staan garant voor een optimale gebruikerservaring. ‘Lang verhaal kort: het werd te veel en we hadden iemand nodig die ons vanuit expertise kon helpen en daarnaast bereid was om ook op minder prettige tijden onderhoud te doen op een serverpark. Want dat willen onze klanten graag. Maar ook zoiets pragmatisch als het uitbesteden van Windows updates zou ons al enorm ontlasten redeneerden we destijds.’

Zoektocht naar een professionele partner

Bob vervolgt: ‘Tijdens onze zoektocht naar een professionele partner zijn we bij ROOT terechtgekomen. Dat ging via-via. Toen we eenmaal met ze aan tafel zaten was de keuze snel gemaakt; dat had met diverse factoren te maken. Ten eerste is de omvang van ROOT precies passend bij onze organisatie, want bij hele grote bedrijven missen we het persoonlijke contact én wordt er al bovendien al snel met ingewikkelde ticket- en kostbare factuursystemen gewerkt. Bedrijven die een kleinere omvang dan ROOT hebben zijn dan vaak weer te kwetsbaar of hebben niet de juiste kennis in huis.’

Meteen een heel leuk gesprek

‘Susan de Steenhuijsen Piters (business manager) en Peter Spekreijse (mede-eigenaar van het bedrijf) kwamen bij ons langs op kantoor en dat was meteen een heel leuk gesprek. Ik kon direct merken dat er een mooie taakverdeling tussen hen beiden was. Zo ging Peter al vrij snel de inhoud in, door met onze systeembeheerder te sparren over allerlei technische aangelegenheden. En Susan daarentegen sprak meer procesmatig over het regelwerk. Een gouden combinatie wat mij betreft’, aldus Bob. ‘Kortom, één en ander paste heel goed bij de manier waarop wij tegen zaken aankijken. Men ging meteen in de meedenkmodus en gaf tips over hoe we bepaalde dingen net wat anders aan konden pakken voor een nóg beter resultaat. Dat is ook zoals wij met onze klanten samenwerken, dus die aanpak kan ik wel waarderen.’

‘Er staan alweer mooie vervolgprojecten op de planning samen met ROOT, zoals de migratie van de mail naar Microsoft 365, de migratie van onze HyperV naar VMware én het up to date brengen van het serverpark naar de laatste Windows versie.’
Bob Groenewoud, eigenaar van Bitwise

Grootste voordeel van de samenwerking met ROOT

‘Onze systeembeheerder verwoordde de samenwerking onlangs heel mooi door te zeggen dat het net is alsof er iemand bij ons bedrijf intern aan de slag is, terwijl er in praktijk een heel team achter zit. Van ROOT in dit geval. Ik denk dat dat een groot compliment is, en ook echt verdiend wat mij betreft. Binnen ROOT zijn dan weer verschillende specialisten actief, die specifiek op een bepaald onderwerp ingezet worden en dat wérkt’, vervolgt Bob.

De samenwerking in de kern en tips vooraf

‘Wanneer ik aan de samenwerking denk dan komt al snel het woord meedenkend in me op. Aan anderen die een dergelijke samenwerking overwegen kan ik aanraden deze stap zo snel mogelijk te maken. Achteraf hadden wij ons beheer veel eerder moeten uitbesteden. Dit hebben we zo lang in eigen huis gedaan, omdat we niet eerder een bedrijf tegenkwamen dat zo goed aansloot bij ons als ROOT. En dat soort bedrijven vind je ook niet zomaar. Als je de websites van bedrijven moet geloven dan zeggen ze natuurlijk allemaal dat ze met je meedenken. Maar pas in de praktijk kom je erachter hoe dit echt werkt. En, eerlijk gezegd, omdat we niet zo tevreden waren over onze andere leveranciers, waar we ook niet echt gemotiveerd om op zoek te gaan. We deden de aanname dat het er niet veel beter op zou worden. Het was echt wel even zoeken naar een bedrijf dat we konden vertrouwen en waar je gemakkelijk en op een prettige manier dingen aan uit kunt besteden. En eigenlijk doen ze dat precies op dezelfde manier zoals wij dat met onze klanten doen. Ook wij houden ervan als we het vertrouwen krijgen en al in een vroeg stadium worden meegenomen in bepaalde plannen. Uiteraard is de klant zelf altijd in control, hij neemt immers de beslissingen, maar het kan enorm waardevol zijn om de mening en adviezen van anderen te beluisteren. En die positie neemt ROOT bewonderenswaardig gemakkelijk in. Het is niet voor niets dat we alweer met vervolgprojecten bezig zijn’, besluit Bob.

Neem contact op